W piątek 9 listopada po raz ostatni odbyły się zajęcia z przedsiębiorczości (więcej o nich we wcześniejszym poście) na których prezentowaliśmy swoje "pitch'e" - prezentacje naszych pomysłów biznesowych. Prezentacje zostały przygotowane w oparciu o wiedzę, którą uzyskaliśmy w okresie ostatnich 4 tygodni zajęć i zawierały prezentację pomysłu/rozwiązania stanowiącego podstawę proponowanego biznesu, problemu, który ten pomysł rozwiązuje, planu sprzedaży, działań reklamowych i niezbędnych do tego celu funduszy.
Pomysły były opracowywane w grupach 5 osobowych dobieranych losowo z uczestników programu, które same wybierały pomysły biznesowe do opracowania i przedstawienia. Nasza grupa, zajmująca się wytwarzaniem komponentów do produkcji elektrochromatycznego szkła selektywnie przepuszczającego promieniowanie słoneczne widzialne i podczerwone, miała szczęście i składała się z osób o uzupełniających się umiejętnościach, kompetencjach i wiedzy - dwóch informatyków, lekarza, ekonomisty i fizyka.
Na prezentację każda z grup miała 15 minut a dodatkowe 5 minut przeznaczone były na pytania i odpowiedzi. W praktyce okazało się, że pytania były zadawane w trakcie prezentacji. Pytania pochodziły od 5 osób oceniających nasze projekty, m.in. Donny Novitsky i Mika Lyonsa. Ocena była podzielona na 6 części:
- jasność prezentacji celu i wizji firmy oraz proponowanego rozwiązania,
- wiarygodną analizę rynku i konkurencji, opracowanie strategii i modelu biznesowego oraz sposobu dotarcia do odbiorców i promowania produktu,
- określenie przewagi konkurencyjnej, definicję potrzeb klientów i jakość długofalowego (3-4 lata) planu rozwoju,
- rzetelność oszacowania kosztów i przychodów firmy w okresie 3-4 lat oraz wymaganych inwestycji finansowych i ich etapów,
- podział zadań w zespole oraz uzyskanego wsparcia od potencjalnych mentorów,
- uwag ogólnych dotyczących słabych i mocnych stron proponowanego rozwiązania.
Oceniający nie byli dla nas łaskawi i skrupulatnie wyłapywali i wskazywali niedociągnięcia prezentowanych projektów. Oceny nie były jednak tylko krytyką lecz zawierały również rady, argumenty i uzasadnienia dlaczego proponowane rozwiązania czy przyjęte założenia wymagają dopracowania. Nie było więc łatwo, ale było to kształcące doświadczenie i ciekawe zakończenie tego modułu zajęć.
Poniżej przedstawiam kilka naszych "pitch'y" zachęcając do ich obejrzenia:
- Expandees - beautyfull comfort - czyli buty dla Pań z regulowanym obcasem (notabene, podobne buty są w sprzedaży w USA!).
- Organic Hangover Killer - czyli nowy lek na "syndrom dnia wczorajszego" oparty na szparagach (tego się jeszcze nie robi, ale może być hitem!)
- Smart Window - czyli okna selektywnie przepuszczające promieniowanie słoneczne (to też już się robi w praktyce - wystarczy obejrzeć nowego Jamesa Bond, Skyfall).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz